اکسید منیزیم ( اکسید منیزیوم – منیزیا )

  1. خانه
  2. chevron_left
  3. محصولات
  4. chevron_left
  5. اکسید فلزات
  6. chevron_left
  7. اکسید منیزیم ( اکسید منیزیوم – منیزیا )
اکسید فلزات>محصولات

این کالا در حال حاضر موجود نمی‌باشد ، لطفا تماس نگیرید !

اکسید منیزیم جامدی کرم رو به سفید رنگی است که عمدتاً به‌صورت پودر یافت می‌شود. این اکسید کانی سفیدی است که در سنگ‌های دگرگونی وجود دارد، اما در صنعت با انجام عملیات حرارتی روی کربنات منیزیم یا کلرید منیزیم در حضور هوا به‌وجود می‌آید. اکسید منیزیم کاربردهای بسیاری دارد، از جمله کاربردهای معروف آن می‌توان به کاربردهای صنعتی و دارویی آن اشاره کرد.

نام صنعتی : اکسید منیزیم | Magnesium Oxide

فرمول شیمیایی : MgO

نام ها و انواع: پودر اکسید منیزیم | اکسید منیزیم دارویی | منیزیم اکسید | اکسید منیزیم آزمایشگاهی | اکسید منیزیم صنعتی | اکسید منیزیوم

اکسید منیزیم اکسید منیزیوم منیزیا
بنر پودر منیزیم پودر منیزیوم منیزیا

اکسید منیزیم چیست ؟

اکسید منیزیم پودر سفید نم‌گیری است که در حضور آب باعث تشکیل هیدروکسید منیزیم می‌شود. این اکسید به‌شدت غیر قابل حل و پایدار در حرارت به‌شمار می‌رود که در مواد شیشه‌ای، سرامیکی و کاربردهای نوری از آن استفاده می‌شود . در گذشته با نام آلبای منیزی شناخته می‌شد. (کانی سفیدرنگ منیزیت)

ترکیب‌های اکسیدی هادی الکتریسیته نیستند. با این حال، ساختارهای مشخص اکسیدی پرووسکیت هادی الکتریسیته‌اند و به‌عنوان کاتد در سلول‌های سوخت و جامدهای اکسید و سیستم‌های تولید اکسيژن به‌کار گرفته می‌شوند.

این اکسیدها نوعاً در محیط‌های آبی (مثل آب) نامحلول اند. پایداری این اکسیدها باعث می‌شود تا در ساختارهای سرامیکی، از محصولات ساده‌ای نظیر کاسه‌های رسی گرفته تا محصولات الکترونیکی پیشرفته کاربردی باشند.

این امر همچنین باعث شده تا کاربرد این اکسیدها در ساختارهای ترکیبات سبک در محصولات هوافضایی و الکتروشیمیایی نظیر سلول‌های سوختی که هدایت یونی در آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است، قابل توجه باشد.

اکسید منیزیوم در اکثر حجم‌ها در دسترس است. همچنین امکان تهیه‌ی این اکسید به‌طور فراخالص، خالص، پودرهای کوچکتر از میکرون و نانوپودر نیز وجود دارد.

انواع اکسید منیزیم کدامند ؟

منیزیم اکسید با توجه به خلوصی که وجود دارد تقسیم بندی می‌شود . از طرفی با توجه به مش و میکرون مورد نظر کاربردهای متفاوتی پیدا می‌کند. همچنین در اصطلاحات مختلفی بکار می‌رود ، بعنوان مثال :

  • اکسید منیزیم میکرونیزه
  • پودر اکسید منیزیم
  • منیزیم اکسید خالص
  • اکسید منیزیم دارویی
  • منیزیم اکسید آزمایشگاهی
  • اکسید منیزیم صنعتی

ویژگی های پودر منیزیوم چیست ؟

پودر منیزیا بسیار نرم است. این پودر سفید می‌تواند بسته به آن‌که از حرارت دادن کربنات منیزیم یا کربنات بازی منیزیم ایجاد شود، سبک یا سنگین باشد. ساختار کریستالی مکعبی بی‌رنگ و شفافی دارد، بی‌بو است، عملاً در آب حل نمی‌شود.

حلالیت منیزیا در آب کم است. با آب در واکنش قلیایی ضعیفی شرکت می‌کند. در اتانول نامحلول است. در اسیدها و محلول‌های نمک آمونیم حل می‌شود. در حضور آب CO2 را جذب می‌کند. سوسپانسیون کدر و تقریباً با گرانروی بالایی را تشکیل می‌دهد و آب از روی آن جدا می‌شود.

با استفاده از لیتموس و معرف فنل‌فتالین/شیر منیزیا USP بازی ارزیابی می‌شود. در حرارت با دمای بالاتر از ۱۲۰ درجه‌ی سانتی‌گراد تجزیه می‌شود.

عایق حرارتی بودن و پایداری شیمیایی

سرامیک‌های مهندسی اندک‌شماری نیز هستند که از منیزیا ساخته می‌شود. با این حال به‌کارگیری منیزیا در نسوزها و کاربردهای الکتریکی درخور توجه است. مهم‌ترین خواص منیزیا که توجه بیشتری را به خود جلب کرده، به‌ترتیب زیر است:

  • نسوز خوبی هستند
  • مقاومت به خوردگی مناسب، مثلاً در سرباره‌های بازی فولادسازی، هیدروکسید سدیم، آهن، کبالت، نیکل
  • منیزیا هدایت حرارتی بالایی دارد
  • هدایت الکتریکی پایین
  • شفاف در برابر امواج فروسرخ

ویژگی های اکسید منیزیم ( MgO )

ویژگی هامقادیر
نام محصولاکسید منیزیم
فرمولMgO
رنگپودر سفید رنگ
جرم مولکولی40.3
چگالی( g/cm3 ) 3.58
نقطه ذوب( ºC ) 2852
نقطه جوش( ºC ) 3600
حلالیت در آبN/A
شماره CAS1309-48-4
شماره مرک14,5677

اکسید منیزیم چگونه تولید می شود ؟

بطور کلی منیزیا به یکی از 4 روش زیر تولید می شود:

  1. واکنش هیدروکسید کلسیم با آب دریا که به‌منظور حذف ذرات کلریدی، دی‌اکسید کربن و نمک‌های سایر مواد تصفیه شده
  2. تولید اکسید منیزیم از کلرید منیزیم یا سولفات منیزیم و هیدروکسید سدیم
  3. رسوب از محلول یکی از نمک‌های منیزیم با استفاده از هیدروکسید سدیم یا رسوب از آب دریا با آهک
  4. تولید اکسید منیزیوم با اسیدی کردن منیزیت به‌منظور تولید MgCl2 و MgO با خلوص ۹۹ درصد؛ اکسید با هیدراسیون به هیدروکسید منیزیم تبدیل می‌شود

منیزیا با کلسیناسیون کربنات منیزیم یا هیدروکسید منیزیم تولید می‌شود. هیدروکسید منیزیم از واکنش محلول‌های منیزیم کلرید، مثلاً آب دریا، با آهک به‌دست می‌آید.

Mg2+ + Ca(OH)2 → Mg(OH)2 + Ca2

کلسیناسیون در دماهای مختلف به تولید اکسید منیزیم با درجات مختلفی از واکنش‌پذیری‌ می‌انجامد. دماهای بالا (۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ درجه‌ی سانتی‌گراد) سطح واکنش را کاهش داده و منیزیا سیاه‌سوخته تولید می‌کند، این منیزیا واکنش‌پذیر نیست و به‌عنوان نسوز استفاده می‌شود.

کلسیناسیون در دماهای ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ درجه‌ی سانتی‌گراد به تولید منیزیای سخت‌سوزانده‌شده منجر می‌شود. این منیزیا واکنش‌پذیری محدودی دارد.

در دماهای ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ درجه‌ی سانتی‌گراد نیز منیزیای سبک سوخته‌ تولید می‌گردد، که واکنش‌پذیر است و با نام منیزیای کم‌سوخته‌شده یا منیزیای سوزآور کلسینه‌شده نیز شناخته می‌شود.

اگرچه شماری از واکنش‌های تجزیه‌ی کربنات به اکسید در دماهای زیر ۷۰۰ درجه هم اتفاق می‌افتد، محصولات این واکنش‌ها دوباره دی‌اکسید کربن را از هوا جذب می‌کنند.

نانوذرات اکسید منیزیم می‌توانند با فرآیند ترسیب هیدروکسید تولید می‌شوند؛ این فرآیند با تجزیه‌ی حرارتی هیدروکسید ادامه پیدا می‌کند. MgO با تفرق اشعه‌ی X و میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM) شناسایی می‌شود.

پودر اکسید منیزیم

کاربرد منیزیا در کجاهاست ؟

اکسید منیزیوم کاربرد فراوانی دارد ، برای مثال به موارد زیر می‌توان اشاره کرد :

  1. در تولید نمک‌های منیزیم، اکسید منیزیوم به‌عنوان ماده‌ی خام اصلی به‌کار گرفته می‌شود.
  2. در تولید مواد ساینده، اکسید منیزیوم می‌تواند در سنگ‌های ساینده‌ای نظیر سنگ‌های پولیش‌کاری و فرآیند سنگ‌زنی به‌کار رود.
  3. در کشاورزی، منیزیم اکسید به‌عنوان ترکیبی کمکی در کود به‌کار می‌رود. مینزیم عنصری ضروری برای رشد گیاهان و هسته‌ی مرکزی مولکول کلروفیل در بافت گیاه است.
  4. در افزودنی‌های غذایی، از منیزیا به‌عنوان یک ماده‌ی مغذی ضروری برای گوسفندان یا گاوها استفاده می‌شود.  منیزیم به‌عنوان یک ماده‌ی کمکی برای پیشگیری از هیپومگنیسمی (کمبود منیزیم در خون) مورد نیاز است. (به هیپومگنیسمی کزاز یا گیجی علفی هم می‌گویند) در صورت عدم توجه به این مسئله، تب شیر (که در اثر کمبود توامان منیزیم و کلسیم اتفاق می‌افتد) نیز می‌تواند از گوشت و لبنیات به‌دست‌آمده از گاو ناشی شود.
  5. در ساخت و ساز، منیزیم اکسید در ساخت کف، تخته‌ی ساختمانی و سیمان کاربردی است. به تخته‌های ساختمانی در ساخت و ساز توجه‌ بسیاری شده است.
  6. اکسید منیزیوم به‌عنوان عامل نسوز در بوته‌ها به‌کار می‌رود.
  7. در پالایش آب، اکسید منیزیوم به‌منظور حذف سولفید هیدروژن از پساب به‌کار می‌رود.
  8. در مهندسی عمران، منیزیا ظرفیت بالایی برای جذب دارد و از این امر به‌منظور بهبود چسبیدگی ماسه استفاده می‌شود.
  9. در صنعت هیدرومتالورژی، برای ترسیب هیدروکسید فلزات از محلول‌های لیچ اسیدی کانه‌های آن‌ها به‌کار گرفته می‌شود.
  10. اکسید منیزیم به‌منظور زدودن آلودگی خاک با حذف عناصر سنگین از آن به‌کار می‌رود.
  11. در صنعت فولاد و نیروگاه‌ها، به‌عنوان عامل سولفورزدا به‌کار می‌رود.
  12. در صنعت چرم، به‌عوان پُرکننده، پذیرنده‌ی اسید، ماده‌ی ضدسوختگی و برای پخت در محیط اسیدی به‌کار می‌رود.

کاربردهای نانوذرات اکسید منیزیم

پودر اکسید منیزیم می‌توانند در ادوات الکترونیکی، کاتالیست‌ها، سرامیک‌ها، محصولات پتروشیمی، پوشش‌دهی‌ها و بسیاری از موارد دیگر به‌کار گرفته شوند. نانوذرات اکسید منیزیوم می‌تواند همراه با ذرات چوب و با تراشکاری در ساخت موادی نظیر مواد عایق صدا، سبک‌وزن، عایق حرارت، تخته‌‌ی فیبر نسوز و سرامیک‌های فلزی استفاده شود.

کاربردهای نانوذرات منیزیا  به‌ترتیب زیر است:

  • عامل دی‌هیدراته‌ی دمابالا در تولید ورق‌های فولادی سیلیکونی، ماده‌ی پرعیار سرامیکی، مواد صنعتی الکترونیکی، افزودنی و چسب در مواد شیمیایی خام
  • مواد عایق الکتریسیته در بوته‌های تجاری، ذوب‌آهن، لوله‌های عایق، الکترود لخت و ورقه‌ی الکترود
  • میله‌های مغناطیسی آنتن با فرکانس بالا، قطعات پرکننده‌ی مغناطیسی، مواد پرکننده‌ی عایق و حمل‌کننده‌ی مختلفی که در صنایع رادیویی استفاده می‌شوند
  • کندکننده‌ی آتش در فیبر شیمیایی و مواد پلاستیکی
  • در فیبر و مواد نسوز، آجر کروم-منیزیتی، پرکننده‌ی پوشش‌دهی نسوز، ابزار نسوز و عایق، مواد الکتریکی، کابل‌ها، مواد نوری (اپتیکی)، مواد به‌کاررونده در کوره‌ی ذوب فولاد و دیگر کوره‌های دمابالا، مواد گرمایشی و ظروف پایه‌سرامیکی
  • افزودنی سوخت، پاک‌کننده، عامل ضد استاتیک و مانع خوردگی

سوخت اضافی افزودنی به روغن، پالپ سولفاته، پردازش اورانیوم، عامل خشک‌کننده در غذاها، عامل نگهدارنده‌ی رنگ، عامل نگهدارنده‌ی دسرهای یخ‌زده، کاربردهای دارویی، خنثی‌سازی اسیدها در صنایع شیمیایی، پالایش شکر، پردازش اورانیوم و به‌عنوان یک سوخت افزودنی به روغن

منیزیم اکسید در نسوزها

منیزیا به‌طور گسترده در صنعت فولاد به‌عنوان آجر نسوز به‌کار می‌رود. معمولاً با کربن (به‌صورت قطران و گرافیت) برای تعبیه‌ی بهترین خواص مقاومت خوردگی در محیط‌های سرباره‌های بازی، به‌خصوص در کوره‌های BOF یا خطوط سرباره در پاتیل‌ها.

آجرهای منیزیا معمولاُ همراه با اسپینل یا کروم در آلیاژهای آهنی، غیرآهنی، شیشه و صنایع سیمان به‌کار می‌روند. مواد قابل ریخته‌گری و افشانش پایه‌منیزیایی به‌طور گسترده به‌عنوان نسوزهای بازی در پاتیل‌های ارابه‌ای استفاده می‌شوند. نسبت آهک به سیلیکا در منیزیا تاثیر به‌سزایی بر خواص آن دارد.

منیزیا در بوته ها

بوته‌های منیزیایی در صنایع ابرآلیاژها، صنایع هسته‌ای و صنایع شیمیایی که مقاومت به خوردگی در آن‌ها بااهمیت است، کاربردی‌اند. درجات خلوص تجاری متنوعی از این بوته‌ها قابل تهیه است. افزودنی‌‌ها می‌توانند برای زینترینگ یا محدود ساختن رشد کریستالی استفاده شوند.

می‌توان از آن در موادی نظیر سفال یا موادی همچون ایتریا و آلومینا با توجه به کاربرد مدنظر استفاده کرد. بوته‌هایی با استحکام OC ۲۴۰۰ در هوا، OC ۱۷۰۰ در اتمسفرهای کاهش‌یافته، OC ۱۶۰۰ در خلا و OC ۱۴۰۰ و در هیدروژن در پژوهش‌ها گزارش شده است.

اکسید منیزیوم در سیمان‌ها

سیمان منیزیا (یا سورل) نوعی چسب نسوز است که اکسی‌کلرید منیزیم در فرمول آن نقشی اساسی دارد. این سیمان به‌سرعت سخت می‌شود و در شماری از کاربردها به‌عنوان نسوز و یا با اهداف اصلاحی استفاده می‌شود. اکسید منیزیوم همچنین در دمای اتاق به‌عنوان یک عامل پخت برای سیمان‌های فسفاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

المنت‌های گرمایشی

پودر منیزیا به‌طور گستره برای پر کردن المنت‌های الکتریکی گرمایی در شرایطی که در تماس با هوا یا مایع‌ها قرار داشته باشند، به‌کار گرفته می‌شود. منیزیای ذوب‌شده به‌طور ایده‌آلی هم مقاومت الکتریکی و هم هدایت حرارتی بالایی دارد. MgO لایه‌ای بین المنت و پوشش بیرونی تشکیل می‌دهد. MgO همچنین به‌عنوان عایق در کابل‌ها استفاده می‌شود

لوله‌های ترموکوپل

پوشش‌های منیزیایی اکسترودشده در ترموکوپل‌های خانه‌ها در محیط‌های خشن استفاده می‌شوند.

لنت‌های ترمز

پودر اکسید منیزیوم در لنت‌های ترمز با توجه به خواص ترموشیمیایی‌اش استفاده می‌شود. سختی متوسط آن باعث کاهش سایش فلزی در حین انتقال حرارت از صفحات تماس دارای اصطکاک می‌شود.

صفحات نمایش پلاسما

منیزیا به‌عنوان یک لایه‌ی محافظ روی صفحات نمایش پلاسما قرار می‌گیرد و به این ترتیب از خواص نوری آن استفاده می‌شود.

منیزیم اکسید به‌ندرت به‌صورت یک کانی طبیعی یافت می‌شود؛ این اکسید در سنگ‌آهک دگرگونی تماسی، دولومیت، در خروجی آتش‌فشان و در سنگ‌های سرپانتین (سنگ مار) یافت می‌شود.

اکسید منیزیم سنگ یا رسوب نمک تشکیل نمی‌دهد، چرا که توسط بخار آب اتمسفر به هیدروکسید منیزیوم تبدیل می‌شود. منابع اصلی منیزیای صنعتی منیزیت طبیعی (MgCO3)، آب دریا و آب‌نمک‌های طبیعی و مصنوعی هستند.

هیدروکسید منیزیم به‌عنوان یک فاز میانی در تولید منیزیا از آب دریا و آب‌نمک‌ها به‌وجود می‌آید. منیزیا با توجه به نقطه‌ی ذوب بالا، مقاومت شیمیایی، هدایت حرارتی بالا، هدایت الکتریکی پایین و فعالیت بیولوژیکی کاربردهای فنی مختلفی دارد.

منیزیای فنی معمولاً زینتر می‌شود. به این ترتیب منیزیای زینترشده، که با نام منیزیای سیاه‌سوخته نیز شناخته می‌شود، به‌وجود می‌آید. از این ماده اساساً به‌عنوان نسوز در صنعت فولاد استفاده می‌شود.

همچنین، مقادیر بسیاری از ماده‌ی کلسینه‌شده (کربن‌زدایی‌شده) که با نام‌های منیزیای سوزآور و منیزیای سوزآور کلسینه‌شده شناخته می‌شود، برای استفاده در کشاورزی و صنایع ساختمان تولید می‌گردد. منیزیای ذوب‌شده نیز از ذوب منیزیای سوزآور به‌دست می‌آید.

منیزیم اکسید و هیدروکسید منیزیم سمی نیستند. رعایت نکات ایمنی و احتیاطی در صورت استفاده از محصولاتی با اندازه‌ی ذرات ریز ضروری است.

گرید و فروش اکسید منیزیم به چه صورت است ؟

فروش اکسید منیزیم به دو صورت آزمایشگاهی و صنعتی موجود می‌باشد. نوع صنعتی این محصول در بشکه و نوع آزمایشگاهی آن بصورت گرمی به فروش می‌رسد.

اکسید منیزیوم این شرکت در گریدهای مختلف عرضه شده و با توجه به نیاز مشتری قابل ارائه است.

  1. نانوذرات اکسید منیزیم
  2. پودر اکسید منیزیوم

قیمت اکسید منیزیم چقدر است ؟

قیمت اکسید منیزیم و در کل بسیاری دیگر از مواد معدنی کاملا بستگی به این دارد که شما چه گرید و خلوص از این محصول را برای استفاده نیاز دارید.

محصولات این شرکت هم به صورت وارداتی، از کشورهای شناخته شده در این صنعت بوده و هم بصورت داخلی موجود می‌باشد که با توجه به کیفیتی که شما نیاز دارید ارسال می‌گردد.

لذا برای خرید اکسید منیزیوم بهتر است قبل از هرچیز کیفیت مورد نیاز خود را مشخص کنید.

ریسک خرید اکسید منیزیم بی کیفیت چیست ؟

اگر در هنگام خرید پودر اکسید منیزیم نسبت به خصوصیات و ویژگیهای لازم آنها آگاهی لازم را دارید و همچنین بر کاربرد هر کدام اشراف کامل دارید ریسکی در خرید شما وجود نخواهد داشت. از طرفی بی دقتی در انتخاب و استفاده از محصول بی کیفیت، منجر به هدر رفتن سرمایه شما شده و بازده کاری شما را پایین خواهد آورد.

چگونه میتوان این محصول را سفارش داد ؟

با توجه به کاربردهای گسترده و تنوع فروش پودر اکسید منیزیوم شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر و رسیدن به درخواست خود با شرکت پایا گستر برزین در تماس باشید تا با توجه به نیاز خود، با کیفیت ترین و مناسب ترین محصول را با قیمتی مناسب در اختیار شما دهیم.

, , , , , , , , , , , , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

6 + 3 =

فرم درخواست

علاوه بر تماس تلفنی ، شما میتوانید درخواست خود را از طریق فرم زیر با ما در میان بگذارید و کارشناسان ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت. همچنین با پیشنهادات و انتقادات سازنده خود، ما را در ارائه هر چه بهتر خدمات یاری فرمایید.

    موارد مرتبط

    فهرست