پودر مس ( مس پودری )

  1. خانه
  2. chevron_left
  3. محصولات
  4. chevron_left
  5. پودر فلزات
  6. chevron_left
  7. پودر مس ( مس پودری )
پودر فلزات>محصولات

این کالا در حال حاضر موجود نمی‌باشد ، لطفا تماس نگیرید !

پودر مس یکی از مهم‌ترین عناصر بوده که به رنگ قرمز ، چکش‌خوار و شکل‌پذیر است . جلای فلزی روشنی دارد. رسانای خوب حرارت و الکتریسیته است و به‌خاطر چکش‌خواری از این عنصر در ورقه‌ها، سیم و لوله استفاده می‌شود.

هدایت الکتریکی مس خالص تنها از نقره کمتر است، بنابراین اصلی‌ترین کاربرد آن در صنایع الکتریکی است. مس همچنین یکی از اصلی‌ترین اجزای برخی از مهم‌ترین آلیاژهاست. (مثلاً برنج، برنز و برنز آلومینیوم)

نام صنعتی : پودر مس | Copper Powder

فرمول شیمیایی : Cu

نام ها و انواع: پودر مس آزمایشگاهی | مس پودری | پودر نانو مس | پودر مس مرک | خرید پودر مس آزمایشگاهی | پودر مس چینی | پودر مس آلمانی | پودر مس صنعتی

پودر مس مس پودری
پودر مس بنر

پودر مس چیست ؟

مس یک فلز قرمزرنگ ، چکش‌خوار و شکل‌پذیر است. هدایت حرارتی و الکتریکی بالایی دارد و مقاومت به خوردگی آن نیز خوب است. در کانه‌های سولفیدی، کربناتی، آرسنیدی و کلریدی پیدا می‌شود.

استخراج این فلز با تسویه‌ی کانه به‌منظور تولید اکسید فلز و به‌دنبال آن الکترولیز به‌منظور کاهش و خالص‌سازی همراه است. این عنصر در واکنش با اسیدهای غیراکسیدی بی‌اثر است، در حالی که با عوامل اکسیدی وارد واکنش می‌شود.

این عنصر در معرض هوا زنگار سبزی از کربنات تشکیل می‌دهد. مس تحت حرارت با اکسیژن ترکیب می‌شود و در حرارت سرخ (حرارتی که در آن جسم گداخته قرمز می‌شود) CuO و در دماهای بالاتر Cu2O تولید می‌کند.

انواع پودر مس کدامند ؟

پودرهای مس با توجه به خلوصی که وجود دارد تقسیم بندی می‌شود . از طرفی با توجه به مش مورد نظر کاربردهای متفاوتی پیدا می‌کند. همچنین در اصطلاحات مختلفی بکار می‌رود ، بعنوان مثال :

  • پودر دندریتی مس
  • پودر پولکی مس
  • مس پودری ذره‌ای‌شده با آب
  • نانو پودر مس
  • پودر کروی مس
  • پودر ذره‌ای‌شده مس
  • پودر مس ذره‌ای‌شده با گاز
  • پودرهای مس الکترولیتی
  • میکرو مس پودری

ویژگی های این پودر چیست ؟

پودر مس هدایت الکتریکی، هدایت حرارتی و مقاومت به خوردگی بالایی دارد. همچنین می‌تواند به‌ راحتی تحت کار سرد و کار گرم قرار بگیرد.

ویژگی های پودر مس ( Cu )

ویژگی هامقادیر
نام محصولپودر مس
فرمولCu
رنگقرمز مایل به قهوه ای
جرم مولکولی63.55
چگالی( g/cm3 ) 8.96
نقطه ذوب( ºC ) 1085
نقطه جوش( ºC ) 2562
حلالیت در آبنامحلول
شماره CAS7440-50-8
شماره مرک13,2545

این پودر چگونه تولید می‌شود ؟

احیای اکسید مس قدیمی‌ترین و با در نظر گرفتن تناژ تولید مهم‌ترین فرآیندی است که در تولید پودر مس به‌کار گرفته می‌شود. با این حال، این فرآیند به‌طور معمول با پودرسازی (افشانش) یا ساچمه‌زنی و اکسیداسیون جزئی ماده‌ی ساچمه‌زنی‌شده نیز همراه می‌شود.

افشانش آبی (ذره‌سازی با آب) مس مذاب به تولید پودرهای فشرده‌شده‌ می‌انجامد. این پودرها می‌توانند به‌منظور بهبود خواص در معرض عملیات حرارتی بازپخت (آنیلینگ) قرار بگیرند.

افشانش در معرض هوا (ذره‌سازی با هوا) یا گاز نجیب به‌تولید پودرهای مس کروی‌شکلی می‌انجامد که در تولید پودرهای پولکی به‌کار گرفته می‌شوند. مقدار کمی از مس پودری با رسوب‌دهی الکتریکی و در ادامه بازپخت (آنیلینگ) تولید می‌شود.

این فرآیند با آسیاب کیک آنیل‌شده ادامه می‌یابد. این فرآیند مس پودری را با تراکم و هدایت الکتریکی خوب تولید می‌کند. مس رسوبی نوعی پودر ناخالص مس است که بعد از افزودن آهن به محلول سولفات مس به‌دست می‌آید.

اصلی‌ترین کاربرد آن در مواد کامپوزیتی اصطکاکی است. در طی دهه‌ها توسعه، پودر مس و پودر آلیاژهای مس به‌منظور تولید مصنوعات و محصولات مختلف با خواصی متناسب با کاربردهای مختلف به‌کار گرفته شده‌اند.

پودر خالص مس نیز به‌صورت الکترولیتی، اکسیدهای کاهش‌یافته و پودرهای ذره‌ای‌شده‌ی با آب موجودند. آلیاژهای مس نظیر برنز، برنج و نیکل‌نقره یا در هوا و یا در آب ذره‌ای شده‌اند.

پیشرفت‌های اخیر پودرهای تراوش‌گر بهبودیافته، پودرهای مس کم‌آخال برای اختلاط با پودرهای آهن در فرآیند فورج پودر، پودرهای فرانرم برای قالب‌گیری تزریقی (MIM) و پودرهای الکترونیکی برای برد مدار چاپی و سایر کاربردها را شامل می‌شود.

تکنیک های اصلی تولید مس پودری

چهار تکنیک اصلی به‌منظور تولید مس پودری عبارتند از:

  1. تولید پودر مس با ذره‌ای کردن (اتمیزاسیون)
  2. کاهش اکسیدی
  3. الکترولیز
  4. هیدرومتالورژی

پودرهای مس با استفاده از افشانش (ذره‌ای کردن) توسط آب، افشانش (ذره‌ای کردن) توسط هوا و یا با الکترولیز به‌ترتیب به‌منظور تولید پودرهایی با مورفولوژی نامنظم، کروی و دندریتی ساخته می‌شوند.

خواص و درنتیجه کاربردها با تغییر شکل ذرات، اندازه‌ی آن‌ها و سطح آن‌ها با انتخاب دقیق اندازه‌ی مناسب ممکن است. پودرهای مس در بازارها و تکنولوژی‌های متنوعی کاربرد دارند.

مس پودری بنر

کاربردهای پودرهای مس در کجاست ؟

پودرهای مس در کاربردهای بسیاری استفاده می‌شوند، از کاربردهای بازاری گرفتاری تا تکنولوژیکی. این امر از گستره‌ی متنوع خواص فیزیکی و شیمیایی آن‌ها ناشی می‌شود.

چگالی و نقطه‌ی ذوب مس پودری آن‌ها را برای اختلاط با پودرهای آهن به‌منظور ساخت اجزای پرس‌شده و زینترشده و اجزای ترمز زینتری به گزینه‌ای ایده‌آل بدل می‌کند.

مهم‌ترین کاربرد پودر در تولید یاتاقان‌های برنزی خود‌روان‌کار متخلخل، ساخته‌شده با متالورژی پودر (PM)، به‌منظور استفاده در خودرها و نیز در لوازم خانگی و ابزارآلات الکترونیکی و ماشین‌‌‌های تجاری است.

پودرهای مس و آلیاژهای مس (به‌خصوص پودرهای برنج) همچنین در ساخت اجزای سنتی PM کاربردی‌اند؛ مثلاً اجزای مسی PM برای کاربردهای الکتریکی استفاده می‌شوند و همچنین اجزای برنجی PM در بازارهای اتومبیل و سخت‌افزارهای داخلی به‌کار گرفته می‌شوند.

مس پودری یک افزودنی آلیاژی در اجزای آهنی PM است. (مثلاً در گرافیت حاوی ۲ درصد آهن و ۰.۸ درصد مس) این دومین کاربرد مهم مس پودری است. این کاربرد به افزایش استحکام زینتری بدون کاهش تراکم‌پذیری می‌انجامد.

پودرهای عنصری و آلیاژنشده‌ی مس نیز به‌عنوان اجزای پودرهای تراوشگر در فرآیندهای جایگزین به‌کار گرفته می‌شوند، این مسئله به افزایش چگالی، استحکام و سختی اجزای آهنی پرس‌شده و زینترشده می‌انجامد.

همچنین مقادیر کمتر پودرهای مس و پایه‌مسی به‌منظور تولید ذغال دینام (جاروبک ذغالی)، یاتاقان‌های فولادی، مواد زینترشده‌ی اصطکاکی، ابزارهای الماس، اجزای قالب‌گیری تزریقی و فیلترهای متخلخل استفاده می‌شوند.

فارغ از کاربردها در متالورژی پودر، مس پودری و پودر برنز کاربردهای پراهمیتی به‌عنوان پولک در رنگ‌ها و جوهرها، پودرهای لحیم‌کاری و چسب‌ها، و همچنین در ادوات الکترونیکی دارند. همچنین می‌توان به کاربردهای شیمیایی‌ آن‌ها، مثلاً در کاتالیست‌ها، نیز اشاره کرد.

برخی نظیر پودرهای پراکنده‌ی مس که با اکستروژن تقویت شده‌اند، به‌منظور تولید محصولات کارشده‌ و چگال به‌کار گرفته می‌شوند. این محصولات زمانی که به هدایت الکتریکی بالاتری نیاز باشد، مثلاً در الکترودهای جوشکاری نقطه‌ای، استفاده می‌شوند.

کاربرد مس پودری فرانرم در کاتالیست‌ها

قیمت مس پودری فرانرم مناسب است. این پودر اندازه ذرات یکنواخت و فعالیت سطحی بالایی را داراست. از کاربردهای مهم آن می‌توان به نقشش در تولید کاتالیست‌های پربازده اشاره کرد.

مثلاً، در فرآیند خالص‌سازی گاز خروجی اتومبیل، پودر فرانرم مس به‌طور جزئی و به‌عنوان کاتالیست جایگزین فلزات باارزشی نظیر پلاتینیوم و رودیوم می‌گردد. به این ترتیب مونواکسید کربن سمی به دی‌اکسید کربن و مونواکسید نیتروژن و به دی‌اکسید نیتروژن تبدیل می‌شود.

پودر مس فرانرم فعالیت کاتالیستی بالایی دارد. این پودر همچنین به‌عنوان کاتالیست در واکنش دی‌اکسید کربن و هیدروژن در سنتز متانول به‌کار گرفته می‌شود. نانوذرات مس همچنین پلیمریزاسیون استیلین را کریستالی کرده و در این زمینه نتایج قابل قبولی را به‌نمایش گذاشته‌اند.

مس پودری در صنایع مختلف و متعددی به‌منظور کاربردهای متنوعی به‌کار گرفته می‌شوند. موارد مقابل تنها بخشی از کاربردهای پودرهای مس به‌شمار می‌روند: لحیم‌کاری، محصولات زینترشده، تولید جوهرها و رنگ‌های هادی، چسب هادی حرارت، جوهرهای هادی الکتریسیسته، محصولات اصطکاکی، محصولات مغناطیسی نرم، محصولات شیمیایی، محصولات متالورژیکی، فیلترها، چاپ، پوشش‌دهی سطح، جوش‌کاری و استحکام‌دهی.

از دیگر کاربردهای مس پودری می‌توان به این موارد اشاره کرد: متالورژی پودر (PM)، قالب‌گیری تزریقی فلزات (MIM)، اجزای اصکاکی، مدیریت حرارتی، ابزار برش الماس، روان‌کارها، ذغال دینام (جاروبک ذغالی)، پوشش‌ها، کاتالیست‌ها و چسب لحیم‌کاری.

کاربردهای شیمیایی

مس پودری در فرآیندهای شیمیایی مختلفی به‌عنوان کاتالیست به‌کار گرفته می‌شود. مثلاً در یکی از این فرآیندها، افزودن مس پودری فعال به محلول‌های حاوی سیانیدها و تارترات‌ها به رسوب سرب، بیسموت، قلع، کادمیوم و نقره می‌انجامد؛ اما روی، کبالت، نیکل، مس و آلومینیوم در محلول باقی می‌مانند.

از دیگر کاربردای مهم مس پودری و مواد PM پایه‌مسی می‌توان به مواد اصطکاکی، مواد الکتریکی، فیلترها، افزودنی‌های آهن (همان‌طور که پودرهای آلومنیوم می‌توانند باشند)، کاتالیست‌ها، رنگ‌ها و رنگ‌دانه‌ها اشاره کرد.

امروزه با کوچک شدن محصولات بسیاری نظیر پخش‌کننده‌های سی‌دی و دی‌وی‌دی، کامپیوترها و…، این محصولات به یاتاقان‌های PM کوچک‌تری نیاز دارند. پودر مس با خلوص بالای ۹۹ درصد نیز موجودند.

کاربردهای مس این موارد را شامل می‌شوند: یاتاقان‌ها، اجزای الکتریکی، اجزای اصطکاکی، ذغال دینام (جاروبک ذغالی)، فیلترها، افزودنی‌های پودر آهن (به‌منظور آلیاژسازی و تراوش)، کاتالیست‌ها، رنگ‌دانه‌ها و رنگ‌ها.

پودرهای دندریتی با افزودن سرب عنصری و زینترینگ فاز مایع، استحکام تر (استحکام قبل از بازپخت) را تضمین، پیوند اجزا را تشدید و زینترینگ را به‌شدت فعال می‌کنند.

از کاربردهای معمول و متداول نیز می‌توان به کاربرد مس پودری در این موارد اشاره کرد (البته این کاربردها به همین مثال‌ها محدود نمی‌شود): اتومبیل‌ها، سخت‌افزارها، موارد ساختمانی، مواد الکتریکی، اتصال‌دهنده‌ها، مواد دریایی، مواد صنعتی، ساخت مهمات و لوله‌کشی اشاره کرد.

دیگر موارد استفاده و کاربردهای مس پودری

پودرهای دندریتی مس کاربردهای بسیاری دارند و با توجه به خواص فیزیکی گسترده‌ی خود از بازار گرفته تا تکنولوژی مورد توجه قرار گرفته‌اند.

از جمله کاربردهای نوعی این پودرها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • افزوده شدن به پودر آهن برای بهبود خواص بخش‌های زینترشده (مخصوصاً در اجزایی که دیواره‌های نازکی دارند، در این دیواره‌ها استحکام تر بیشتری برای کاهش جدایش مورد نیاز است)
  • اجزای اصکاکی
  • کابردهای ترئینی
  • روفن‌ها و گریس‌های هادی
  • جوش‌کاری و لحیم‌کاری
  • بسیاری موارد دیگر ….

مس همچنین یکی از اجزای متداول ترکیب‌های سازنده‌ی سکه‌های رایج و سیم‌ها به‌شمار می‌رود. سایر خواص پودرهای مس پودری نظیر هدایت حرارتی، هدایت الکتریکی، مورفولوژی، واکنش‌پذیری شیمیایی و امکان آلیاژسازی باعث شده کاربردهای فراوانی داشته باشد ، نظیر :

کاتالیست‌ها، رنگ‌های ضدآلودگی، روغن‌ها و گریس‌های هادی، آلیاژسازی با سایر فلزات، ذغال دینام (جاروبک ذغالی)، اجزای رزینی ترمز، مدیریت حرارتی، حفاظت در برابر تابش الکترومغناطیس در قطعات الکتریکی، مهندسی سطح، ابزار الماس و موارد بسیار دیگری کاربرد داشته باشد.

از جمله تکنولوژی‌های در حال ظهور که از خواص بی‌نظیر مس پودری بهره می‌برد، می‌توان به کنترل عفونت با توجه به فعالیت ضد میکروبی آن اشاره کرد.

محصولات پایه‌مسی متالورژی پودر پس از محصولات آهن و فولاد و محصولات پایه‌آلومینیومی متالورژی پودر به‌لحاظ کمیت در رده‌ی سوم قرار می‌گیرند. مس هدایت الکتریکی، هدایت حرارتی و مقاومت به خوردگی بالایی دارد.

همچنین می‌تواند به‌راحتی تحت کار گرم و کار سرد قرار بگیرد. تنها نقره است که می‌تواند در کاربردهای الکتریکی جایگزین مس پودری باشد. پودرهای پایه مسی در ساخت یاتاقان‌های خودروان‌کار، که از دهه‌ی ۱۹۲۰ تا به امروز به‌عنوان بخش اصلی کاربردهای متالورژی پودر برای مس و آلیاژهای مس شناخته شده‌اند، استفاده‌ می‌شوند.

گرید و فروش پودر مس به چه صورت است ؟

فروش پودر مس به دو صورت آزمایشگاهی و صنعتی موجود می‌باشد. نوع صنعتی این محصول در بشکه و نوع آزمایشگاهی آن بصورت گرمی به فروش می‌رسد.

مس پودری این شرکت در گریدهای مختلف عرضه شده و با توجه به نیاز مشتری قابل ارائه است.

  1. نانو پودر مس
  2. پودر مس خالص

قیمت پودر مس چقدر است ؟

قیمت پودر مس و در کل بسیاری دیگر از مواد معدنی کاملا بستگی به این دارد که شما چه گرید و خلوص از این محصول را برای استفاده نیاز دارید.

محصولات این شرکت هم به صورت وارداتی، از کشورهای شناخته شده در این صنعت بوده و هم بصورت داخلی موجود می‌باشد که با توجه به کیفیتی که شما نیاز دارید ارسال می‌گردد.

لذا برای خرید مس پودری بهتر است قبل از هرچیز کیفیت مورد نیاز خود را مشخص کنید.

ریسک خرید پودر مس بی کیفیت چیست ؟

اگر در هنگام خرید پودر مس نسبت به خصوصیات و ویژگیهای لازم آنها آگاهی لازم را دارید و همچنین بر کاربرد هر کدام اشراف کامل دارید ریسکی در خرید شما وجود نخواهد داشت. از طرفی بی دقتی در انتخاب و استفاده از محصول بی کیفیت، منجر به هدر رفتن سرمایه شما شده و بازده کاری شما را پایین خواهد آورد.

چگونه میتوان این محصول را سفارش داد ؟

با توجه به کاربردهای گسترده و تنوع فروش مس پودری شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر و رسیدن به درخواست خود با شرکت پایا گستر برزین در تماس باشید تا با توجه به نیاز خود، با کیفیت ترین و مناسب ترین محصول را با قیمتی مناسب در اختیار شما دهیم.

, , , , , , , , , , , , , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

2 + 5 =

فرم درخواست

علاوه بر تماس تلفنی ، شما میتوانید درخواست خود را از طریق فرم زیر با ما در میان بگذارید و کارشناسان ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت. همچنین با پیشنهادات و انتقادات سازنده خود، ما را در ارائه هر چه بهتر خدمات یاری فرمایید.

    موارد مرتبط

    فهرست