پودر آلومینیوم ( پودر آلومینیم )

  1. خانه
  2. chevron_left
  3. محصولات
  4. chevron_left
  5. پودر فلزات
  6. chevron_left
  7. پودر آلومینیوم ( پودر آلومینیم )
پودر فلزات>محصولات

این کالا در حال حاضر موجود نمی‌باشد ، لطفا تماس نگیرید !

پودر آلومینیوم پودری سبک، با رنگی بین سفید متمایل به نقره‌ای و خاکستری است. این پودر بی‌بو و همچنین ماده‌ای واکنش‌پذیر و اشعال‌پذیر است. آلومینیوم به‌صورت پودر کاربردهای متعددی دارد.

از کاربردهای آن می‌توان به این موارد اشاره کرد: تولید دوغاب، چاشنی‌ها و مواد منفجره، فرآیند ترمیت به‌منظور تولید آلیاژهای آهنی و نیز به‌منظور برخی کاربردهای اختصاصی جوش‌کاری مثلاً در ریل‌ها، آتش‌کاری (پیروتکنیک) که در تولید ترقه، جرقه و سایر محصولات آتش‌زا کاربرد دارد، تولید چسب و رنگ آلومینیومی، تولید بسیاری از اجزایی که در اتومبیل‌ها به‌کار می‌روند.

نام صنعتی : پودر آلومینیوم | Aluminium Powder

فرمول شیمیایی : Al

نام ها و انواع: پودر آلومینیوم آزمایشگاهی | خرید پودر آلومینیوم | فروش پودر آلومینیوم | قیمت پودر آلومینیوم | پودر آلومینیم | آلومینوم پودری | پودر فلز آلومینیوم | پودر آلومینیم | پودر آلومینیوم صنعتی

پودر آلومینیوم پودر آلومینیم
بنر پودر آلومینیوم پودر آلومینیم

پودر آلومینیوم چیست ؟

پودر آلومینیوم (پوشش‌داده‌نشده) با نام‌های آلومینیوم، آلومینیوم پولکی، فلز آلومینیوم و متانا نیز شناخته می‌شود. پودر آلومینیم پودری با دانه‌بندی ریز است که از آلومینیوم ساخته شده.

آلومینیوم یک عنصر فلزی است که در پوسته‌ی زمین در بوکسیت یافت می‌شود. آلومینیوم از بوکسیت استخراج و سپس در فرآیندی موسوم به بایر تحت پراکنده‌سازی قرار می‌گیرد. آلومینیوم فلزی نقره‌ای است که نرم، شکل‌پذیر، غیرسمی و غیرمغناطیسی به‌شمار می‌رود. آلومینیوم کاربردهایی متنوعی چه در سطح غیرتجاری و چه در سطح تجاری دارد.

کاربردهای پودر آلومینیوم محصولات متنوعی را در برمی‌گیرد، از پنل‌های خورشیدی گرفته تا لوسیون‌های ضد سوختگی و بتن‌ سبک‌ وزن ، بلوک هبلکس و … . همچنین این پودرها یکی از اجزای مهم در تولید وسایل آتش‌بازی و مواد منفجره به‌شمار می‌رود. نقش آن‌ها در تولید انواع رنگ‌ها و درزگیرها نیز قابل ذکر است.

ویژگی‌های پودر آلومینیوم چیست ؟

پودر آلومینیوم احتراق‌پذیر است و در دسته‌ی مواد قابل اشتعال قرار می‌گیرد. مخلوط پودر آلومینیم و هوا با نسبت‌های مختلف قابل اشتعال است و می‌تواند انفجارهای گرد و غبار شدیدی را در پی داشته باشد.

هیدروژن با اشتعال‌پذیری بالا می‌تواند در تماس با آب یا سایر مواد شیمیایی شکل بگیرد و خطر انفجار گرد و غبار اضافی را بیشتر کند، به‌عبارت دیگر می‌تواند با احتمالی بالا دلیل اصلی انفجار گرد و غبار شدید بعدی باشد.

بار الکترواستاتیک قدرتمند پودر آلومینیم می‌تواند به تخلیه‌ی الکتریکی منجر شود، که این امر هم می‌تواند باعث انفجار توده‌ای از گرد و غبار آلومینیوم گردد. با سوختن پودر آلمینیوم، اکسید آلومینیوم تولید می‌شود. هیچ محصول خطرناکی در این واکنش تولید نمی‌شود. یک لایه‌ی اکسیدی فشرده از سطح آلومنیوم محافظت می‌کند. (در pHهای ۴.۵ تا ۸.۵ نامحلول است.)

ویژگی های پودر آلومینیوم ( Al )

ویژگی هامقادیر
نام محصولپودر آلومینیوم
فرمولAl
رنگنقره ای - خاکستری
جرم مولکولی26.98
چگالی( g/cm3 ) 2.7
نقطه ذوب( ºC ) 660
نقطه جوش( ºC ) 2467
حلالیت در آبنامحلول
شماره CAS7429-90-5
شماره مرک13,321

واکنش‌های خطرناک پودر آلومینیم

آلومینیوم با تشکیل هیدروژن اشتعال‌پذیر با اسیدها و بازها شدیداً واکنش می‌دهد. (و به‌ همین ترتیب در صورت تماس طولانی‌مدت با آب نیز شدیداً واکنش می‌دهد.) در این شرایط خطر اشتعال یا انفجار وجود دارد.

آلومینیوم با مواد اکسیدکننده (مانند نیترات‌ها، سولفات‌ها، هالوژن‌ها، پراکسیدها) نیز به‌شدت واکنش می‌دهد. در این شرایط نیز خطر اشتعال و انفجار وجود دارد. آلومینیوم می‌تواند شدیداً در تماس با هالوژن‌ها و هیدروکربن‌های هالوژنه‌شده‌ای نظیر هیدروژن‌کلرید یا بخار اسید هیدروکلریدریک واکنش دهد.

واکنش‌ به‌شدت گرمازای آلومینیوم وقتی که اکسیدی می‌شود باعث می‌گردد تا پودر آن در موارد مربوط به مواد آتش‌زنه (پیروتکنیک) کاربردی باشد. در ریخته‌گری، پودر آلومینیم به‌عنوان اکسیژن‌زدا و عامل تخلیه‌ی گرمازا به‌منظور افزایش استحکام قطعه‌ی ریختگی به‌کار می‌رود.

انواع پودر آلومینیم به چه صورت است ؟

پودرهای آلومینیوم با توجه به خلوصی که وجود دارد تقسیم بندی می‌شود . از طرفی با توجه به مش و میکرون مورد نظر کاربردهای متفاوتی پیدا می‌کند.

  1. پودر آلومینیم تیره
  2. پودر آلومینیوم میکرونیزه ( نانوذرات آلومینیوم )
  3. پودر آلومینیم پولکی

پودر آلومینیوم تیره (پیرو)

این پودر بسیار نرم رنگ خاکستری تیره‌ای دارد. اندازه‌ی مش‌بندی نامی آن ۲۰۰ است اما ذراتی به‌اندازه‌ی ۲ آنگستروم را هم شامل می‌شود. آلومینیوم تیره کاربردهای بسیاری دارد.

مثلاً: پودرهای فلش، ترکیب‌های چندپر، راهبارها، مشعل‌ها، شعله‌ها و… در تمام این کاربردها پودر آلمینیوم تیره عمدتاً به‌عنوان سوخت استفاده می‌شود. بسیاری از پودرهایی که تحت عنوان پودر تیره به‌فروش می‌رسند واقعاً پودر تیره نیستند، اما پس از ذره‌ای شدن رنگ خاکستری تیره‌ای به خود گرفته‌اند.

به‌طور کلی، رنگ این پودرها نمی‌تواند روشن یا خاکستری متمایل به سفید باشد. (برخی از بهترین پودرهای آلومنیوم تیره در Eckrat آلمان تولید می‌شود؛ رنگ پودر آن‌ها تقریباً سیاه است) تشخیص پودرهای ذره‌ای‌شده و تیره از طریق میکروسکوپ به‌خوبی ممکن است.

پودرهای ذره‌ای‌شده کروی‌اند در حالی که پودرهای تیره نامنظم و زاویه‌ دارند. پودر تیره گران‌ترین پودر در میان پودرهای آلومینیوم است.

آلومینیوم میکرونیزه

از این پودر به‌طور رو به افزایشی در وسایل آتش‌بازی استفاده می‌شود؛ هرچند استفاده از آن به این منظور با محدودیت‌هایی هم روبه‌رو است. (این محدودیت‌ها از شکل کروی آن‌ها ناشی می‌شود؛ پودرهای کروی سخت‌تر از پودرهای پولکی مشتعل می‌شوند.)

در عمل نمی‌توان از هیچ ماده‌ای بزرگ‌تر از ۱۲۰ مش برای پودرهای ذره‌ای تجاری استفاده کرد. پودرهای ذره‌ای تجاری عمدتاً +۳۰۰ مش هستند و رنگی بین خاکستری روشن تا خاکستری دارند. این پودرها در شرایطی که به درخشش نیاز باشد، مثلاً در چندپرها استفاده می‌شوند.

پودر آلومینیم پولکی

اساساً سه نوع پودر پولکی متفاوت وجود دارد. (همه نقره‌ای‌رنگند.) اولی برنز است که با نام آلومینیوم نوع رنگی نیز شناخته می‌شود. از این پودر نرم در تولید رنگ استفاده می‌شود.

این پودر اندازه‌دانه‌ی ریزی هم دارد. (گاهی کمتر از ۲ آنگستروم) این نوع آلومینیوم معمولاً مقداری گریس یا استارین را شامل می‌شود، پس تا حدی چرب است. (مقدار گریس یا استارین آن از ۱ تا ۴ درصد وزنی تغییر می‌کند.) این امر واکنش‌پذیری را کاهش می‌دهد.

از برنز آلومینیوم می‌توان در برخی مصارف هنری نیز با توجه به خواص نقره‌مانندش استفاده کرد. از آن می‌توان وقتی که نیاز به استفاده از آلومینیوم روشن در یک ترکیب باشد، استفاده نمود.

به‌طور کلی استفاده از آلومینیوم چرب تا حدی کار کثیفی به‌شمار می‌رود، چرا که این آلومینیوم تنها همراه با مواد دیگر از مش عبور می‌کند. نوع دوم آلومینیوم پولکی آلومینیوم روشن یا درخشان است.

کاربرد این نوع پودر

این پودر برای بسیاری از کاربردها می‌تواند جایگزین برنز آلومینیوم شود. آلومینیوم روشن معمولاً از مش ۱۲۰ عبور می‌کند. (اندازه‌ی اسمی مش بین ۱۲۰ تا ۲۰۰) و مانند برنز چرب و همراه با لایه‌کاری است.

مهم‌ترین تقاوت این دو آن است که پودرهای روشن گریس/استارین کمتری دارند. (حداکثر ۰.۵ درصد وزنی) یا با ماده‌ی دیگر پوشش‌دهی شده‌اند که این مسئله به آن معناست که به‌اندازه‌ی دانه‌های برنز چرب نیستند. از این نوع پودر آلومینیم به‌عنوان سوخت در بسیاری از کاربردها استفاده می‌شود و نیز خواص نقره‌ مانندی دارند.

نوع سوم آلومینیوم پولکی پولک‌های تزیینی هستند. این پودرهای پولکی اندازه‌ی مش بزرگ‌تری نسبت به پودرهای روشن دارند. آن‌ها با عنوان پودرهای «نرم»، «متوسط» و «درشت» تزیینی/پولکی عرضه می‌شوند.

برخی فکر می‌کنند استفاده از اندازه‌ مش‌های بزرگ‌تر بدون محدودیت برای این پودرها مشکلی ندارد. این مسئله گاهی می‌تواند درست باشد اما توجه به اندازه‌ی مش درست گاه تفاوت‌هایی اساسی را به‌وجود می‌آورد.

به‌طور کلی اندازه‌ی مش ۸۰ تا ۱۲۰ پودرهای تزیینی ریز، اندازه‌ی مش ۳۰ تا ۸۰ پودرهای تزیینی متوسط و اندازه‌ی مش ۱۰ تا ۳۰ پودرهای تزیینی درشت را شامل می‌شود.

بنر پودر آلومینیوم

کاربرد پودرهای آلومینیوم در کجاست ؟

پودر آلومینیوم با توجه به توانایی‌اش در ایجاد واکنش‌های اکسیداسیون-کاهش به‌طور چشم‌گیری مورد استفاده قرار گرفته است. وقتی که اکسید چند فلز با پودر آلومینیم مخلوط می‌شود ترکیبی پودری ایجاد می‌شود که همراه با انتشار نور می‌سوزد و انرژی بسیار زیادی را در مدت‌زمان کوتاهی تولید می‌کند.

از این مسئله در تولید پودر فلش که مخلوطی از پرکلرات پتاسیم و پودر آلومینیوم است استفاده می‌شود. این دو با هم در واکنش انفجاری و شدیدی شرکت می‌کنند که در مدت‌زمان کوتاهی انجام می‌پذیرد.

پودر آلومینیم همچنین به‌عنوان یک جزء کلیدی در متالورژی به‌کار گرفته می‌شود. در این حالات معمولاً پودر به یک فلز مذاب افزوده می‌شود. ابزارآلات مبتنی بر فناوری‌های پیشرفته نیز می‌توانند برای تولید مستقیم اجزای مختلف به‌کار گرفته شوند.

گستره‌ی کاربردهای پودر آلمینیوم از تنوع بسیاری برخوردار است، از آن جمله می‌توان به کاهش آلومینوترمیک در متالورژی، فرآیندهای شیمیایی، مواد منفجره، سوخت موشک، مواد آتش‌زا، جوش‌کاری ترمیت، افزودنی‌های تولید گاز در ساخت بتن سبک، داروها، رنگ‌دانه‌ها در رنگ‌ها و جوهرها اشاره کرد.

  • پودر آلومینیوم در بلوک هبلکس
  • پودر آلومینیم در بتن سبک

کاربرد اصلی پودرهای آلومینیوم

پودرها و پولک‌های آلومینیوم اجزای بسیاری از مواد منفجره‌ی صنعتی در صنعت معدن به‌شمار می‌روند. (آمونال، سنگ‌های آمونیت، زاج تری نیتروتولوئن یا زاج تی ان تی)

در صنعت شیمی، پودرها و دانه‌های آلومینیوم و کاهش‌دهنده‌های فعالی هستند که در محلول‌های آبی اسیدی یا بازی همراه با آزاد کردن هیدروژن واکنش می‌دهند. ۱.۰ کیلوگرم پودر آلومینیوم ۱۲۴۰ لیتر هیدورژن را آزاد می‌کند.

از پودرها و دانه‌های آلومینیوم در تولید آلکیل‌های آلومینیوم، پلیمرازیسیون اتیل‌ها برای تولید تترا اتیل ضد کوبش سرب و… استفاده می‌شود. پودرهای آلومینیوم در پوشش‌دهی محصولات فولادی با روش‌های نشست پاششی، شعله‌ی گاز یا پاشش پلاسما و نفوذ حرارتی به‌کار گرفته می‌شوند.

پودرها و چسب‌های آلومینیوم به‌عنوان رنگ‌دانه‌های محافظ در ترکیب بسیاری از رنگ‌ها، روغن‌های جلادهنده و لعاب‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. رنگ‌های به‌دست‌آمده رنگ نقره‌ای زیبایی دارند و از محصولات در برابر رطوبت، گرما و نور محافظت می‌کنند.

کاربردهای پودر آلومینیم گستره‌ی در خور توجهی از موارد تجاری، تکنولوژی‌های مختلف، صنایع متالورژیکی، صنایع جوش‌کاری، صنایع خوردگی، صنایع شیمیایی و صنایع تولید نسوز را در بر می‌گیرد.

این پودرها در مقیاس‌های کوچک‌تر نیز کاربردی‌اند، مثلاً در محصولات اصطکاکی، پلاستیک‌ها و مواد منفجره نیز به‌کار گرفته می‌شوند. پودر آلومینیم کاربردهایی تزئینی نیز دارند، مثلاً در ریخته‌گری سرد و افشانش سرد فلزی به این منظور به‌کار می‌روند.

پودرهای آلومینیوم در رنگ‌ها، رنگ‌دانه‌ها، پوشش‌های حفاظتی، جوهرهای چاپ، سوخت موشک، مواد منفجره، مواد ساینده وسرامیک‌ها؛ تولید مواد شیمیایی آلومینیومی آلی و معدنی، مثلاً به‌صورت کاتالیست به‌کار می‌روند. پودر پیرو با کربن مخلوط می‌شود و در تولید وسایل آتش‌بازی به‌کار می‌رود. پودر زبر نیز در آلومینوترمی (واکنش ترمیتی) استفاده می‌شود.

کاربردهای احتراقی پودر آلمینیوم

پودر آلومینیوم بسیار اشتعال‌پذیر است و درنتیجه از آن در مواد آتش‌زنه (پیروتکنیک) استفاده‌ی زیادی می‌شود. همچنین استفاده از آن در مواد منفجره مخصوصاً در معادن کاربردی است.

رنگ‌ها

غالباً از پودر آلومینیم در ساخت رنگ‌دانه‌های فلزی استفاده می‌شود؛ این رنگ‌دانه‌ها گاه به‌عنوان آلومینیوم‌نیکل در فروشگاه‌ها فروخته می‌شوند. برنز آلومینیوم نوعی پودر فلز آلومینیوم است که به‌طور معمول با استاتیت یا یک ماده‌ی شیمیایی دیگر که به کاهش واکنش‌پذیری می‌انجامد، پوشش داده می‌شود.

رنگ‌دانه‌های ساخته‌شده با پودر آلومینیوم معمولاً در ادوات الکترونیکی، بسته‌بندی و به‌منظور پوشش‌دهی در اتومبیل به‌کار می‌روند. پودر آلومینیوم همچنین می‌تواند در ساخت چسب ضخیمی که در پشت سلول‌های خورشیدی فوتوولتائیک کاربرد دارد به‌کار گرفته شود.

پودر شناسایی اثر انگشت

در این کاربرد، مقداری پودر آلومینیوم با استفاده از قلم «زفیر» که از فیلامنت‌های باکیفیت شیشه‌ای ساخته شده، روی سطح قرار داده می‌شود؛ آن‌گاه ذرات آلومینیوم به اثر انگشت می‌چسبند و به از این طریق از نمایان بودن آن اطمینان حاصل به‌عمل می‌آید.

سوخت

در دسترس بودن پودر آلمینیم همراه با واکنش‌پذیری بالا و احتراق‌پذیری آن باعث می‌شود تا بتوان از آن در مقادیر قابل توجهی به‌عنوان سوخت به‌منظور تامین رانش مدنظر با صرف هزینه‌ی نسبتاً کمی استفاده کرد. از کاربرد پودر آلمینیم در سوخت جامد می‌توان به کارآیی آن با همین منظور در موتورهای فضایی اشاره کرد.

چگونگی تولید پودر آلومینیم

پودر پولکی آلومینیوم با  قرار دادن پودر آلومینیم ذره‌ای‌شده تحت آسیای گلوله‌ای تولید می‌شود. آلومینیوم دانه‌ای‌شده با ذره‌ای شدن فلز مذاب توسط هوا یا گازی نجیب تولید می‌گردد.

ذره‌ای کردن با هوا به این دلیل ممکن است که قطرات آلومینیوم سطحی اکسیدی را می‌سازند که از ذرات در برابر افزایش اکسیداسیون محافظت می‌کند. پودر آلمینیوم به‌صورت ذره‌ای و پولکی تولید می‌شود. اجزای آلیاژ آلومینیوم PM با پرس کردن و زینتر کردن سنتی پودر Al از پیش مخلوط‌شده با Zn، Cu، Mg یا Si به‌دست می‌آید.

پودرهای آلومنیم و آلیاژ آلومینیوم تقریباً با ذره‌ای شدن (اتمیزاسیون) توسط گاز تولید می‌شوند. در بسیاری از موارد هوای فشرده‌شده به‌عنوان گاز ذره‌ای‌کننده به‌کار گرفته می‌شود. گازهای نجیب (نیتروژن، آرگون و هلیوم) نیز در موارد به‌خصوصی استفاده می‌شوند. ‌

پودر آلمینیوم به‌شکل‌های مختلفی نظیر ذرات پولکی، پودر دانه‌ای (آلومینیوم ذره‌ای‌شده) و… تولید می‌شود. به‌منظور تولید پودر آلومینیوم، فرآیندهای مختلفی وجود دارد که می‌توان از هر کدام از آن‌ها استفاده کرد.

روش تولید

پودر آلومینیم در ابتدا با استفاده از آسیای سنگ‌کوبی به‌صورت پولکی‌ تولید می‌شد. امروزه، آلومینیوم مذاب تحت فشار بالا افشانده می‌شود و به این ترتیب پودری با دانه‌بندی ریز به‌دست می‌آید. بسته به نوع گاز ذره‌ای‌کننده که باعث دمش آلومینیوم مذاب از نازل می‌گردد، دو مدل پودر تولید می‌شوند.

آلومنیوم در ابتدا با استفاده از خرد کردن فلز در آسیای سنگ‌کوبی به‌منظور به‌دست آوردن آلومینیوم پولکی تولید می‌شد. اما در روش‌های جدیدی که امروزه هم به‌کار گرفته می‌شوند، فرآیند بسیار آسان‌تر به‌انجام می‌رسد.

پودر با استفاده از یک کوره‌ی گازی پس از ذوب شمش آلومنیوم تولید می‌گردد. سپس پاشش مذاب فلز بر پودر نرم در فشارهای بالا صورت می‌گیرد. فلز آلومینیوم رنگی سفید متمایل به نقره‌ای دارد، رنگی که در بین سایر عناصر گروه سیزدهم جدول تناوبی نیز دیده می‌شود.

آلومینیوم هادی خوب حرارت و الکتریسیته است. این روش باعث تولید دو نوع پودر می‌شود. این‌که چه پودری تولید شود به نوع گاز ذره‌ای‌کننده در نازل دمنده در حین دمش گاز مذاب بستگی دارد.

گرید و فروش پودر آلومینیوم به چه صورت است ؟

فروش پودر آلومینیوم به دو صورت آزمایشگاهی و صنعتی موجود می‌باشد. نوع صنعتی این محصول در بشکه و نوع آزمایشگاهی آن بصورت گرمی به فروش می‌رسد.

آلومینیوم پودری این شرکت در گریدهای مختلف عرضه شده و با توجه به نیاز مشتری قابل ارائه است.

  1. نانو پودر آلومینیوم
  2. پودر آلومینیوم خالص

قیمت پودر آلومینیوم چقدر است ؟

قیمت پودر آلومینیوم و در کل بسیاری دیگر از مواد معدنی کاملا بستگی به این دارد که شما چه گرید و خلوص از این محصول را برای استفاده نیاز دارید.

محصولات این شرکت هم به صورت وارداتی، از کشورهای شناخته شده در این صنعت بوده و هم بصورت داخلی موجود می‌باشد که با توجه به کیفیتی که شما نیاز دارید ارسال می‌گردد.

لذا برای خرید پودر آلومینیم بهتر است قبل از هرچیز کیفیت مورد نیاز خود را مشخص کنید.

ریسک خرید پودر آلومینیوم بی کیفیت چیست ؟

اگر در هنگام خرید پودر آلومینیوم نسبت به خصوصیات و ویژگیهای لازم آنها آگاهی لازم را دارید و همچنین بر کاربرد هر کدام اشراف کامل دارید ریسکی در خرید شما وجود نخواهد داشت. از طرفی بی دقتی در انتخاب و استفاده از محصول بی کیفیت، منجر به هدر رفتن سرمایه شما شده و بازده کاری شما را پایین خواهد آورد.

چگونه میتوان این محصول را سفارش داد ؟

با توجه به کاربردهای گسترده و تنوع فروش پودر آلومینیم شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر و رسیدن به درخواست خود با شرکت پایا گستر برزین در تماس باشید تا با توجه به نیاز خود، با کیفیت ترین و مناسب ترین محصول را با قیمتی مناسب در اختیار شما دهیم.

, , , , , , , , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

5 + 3 =

فرم درخواست

علاوه بر تماس تلفنی ، شما میتوانید درخواست خود را از طریق فرم زیر با ما در میان بگذارید و کارشناسان ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت. همچنین با پیشنهادات و انتقادات سازنده خود، ما را در ارائه هر چه بهتر خدمات یاری فرمایید.

    موارد مرتبط

    فهرست